10 December 2011

Antara hati dan fikiran

Pernah tak kalian terfikir antara hati  dan fikiran mempunyai perbezaan?


Berlainan peranan, berlainan fungsi, modus operandi nak menggunakan mereka juga berlainan .


Hati dan fikiran sering berdebat tentang fungsinya terhadap manusia .




hati     : aku sangat bersih dan suci
fikiran :
akulah yang lebih bersih dan sucia
hati     :
semua itu hanya kebohonganmu saja
fikiran : tidak ! smua ini benar adanya
hati     :
kalau begitu, buktikan smua kebenaran yang kau miliki
fikiran : 
1. saat kau beribadah, aku datang untuk mengganggumu
2. saat kau membaca kitabmu, aku juga datang mengganggumu
3. saat berbuat jahat, kubuat kau melakukannya terus menerus
4. saat kau melakukan kebaikan, ku buat kau berpaling muka
hati     :
bererti, semua malapetaka yang ada dimuka bumi ini adalah hasil perbuatanmu
fikiran :
benar
hati     :
dimana kau saat semua itu akan terjadi dan apa sebenarnya yang kau lakukan
fikiran :
aku didalam kepala manusia dan mempengaruhinya
hati     :
siapa-siapa yang telah kau pengaruhi
fikiran :
orang-orang yang takabbur dan mengikuti nafsunya
hati     :
tapi kau tidak bisa mempengaruhi orang-orang yang ada dalam kendaliku
fikiran :
itu terjadi karena aku dalam kurunganmu dan yang bisa mengendalikanku hanyalah kamu, kenapa bisa seperti itu ?

hati     : kerana aku suka bersyukur dan berzikir kepada Allah SWT
fikiran : kamu bohong
hati     :
kapan aku pernah berbohong?
fikiran :
buktikan ?
hati : 
1. aku berzikir dan memohon ampun saat kau mempengaruhi manusia
2. aku selalu menunjukkan jalan yang benar kepada umat manusia
tapi yang membuatku hairan adalah kenapa manusia masih mengikutimu, padalah aku selalu muncul saat kau muncul
fikiran : kerana suaraku lebih besar daripada suaramu dan suaramu sangatlah kecil dan halus
hati : walaupun suaraku kecil dan halus, walaupun manusia jarang mendengarkanku, aku akan tetap diHATInya, kerana aku adalah suara TUHANnya

  



Aku rasa sifat orang yang mempunyai minda tahap tinggi dan rendah adalah berbeza .


Orang minda tahap rendah, akan kerap bercakap pasal hal orang lain.

Orang minda tahap tinggi,   akan kerap bercakap pasal idea dan kejayaan.

Orang minda tahap rendah  jarang ada keinginan membuak-buak mahu menambah ilmu, mahu belajar lebih banyak, mahu mendalami lebih banyak pengetahuan. Mereka biasanya lebih kerap mengkritik dan mengomen.




Tanpa hati kita tidak boleh hidup, tanpa akal fikiran juga kita tidak boleh hidup .


Contoh, time kita tengah jawab soalan exam, kita berfikir menggunakan fikiran .


Tapi, tak tahu jawapan (kadang-kadang ada yang buat-buat tahu)
Pilihan terakhir, ikut kata hati (haa, jangan nafi, aku tahu ada yang nak nafi macam dia tahu semua jawapan kan )


Hampa mesti penah macam neh kan? kan? kan? HAHA :)








 Saat hiba memperkosa diri, wuduk diperlukan sebagai natijah penenang diri .




# ehh, hampa nak tau dak, aku pergi kenduri tadi ada makcik nih bukan main,
Gelang tangan habaq mai sampai siku tu haa, tudung, ambek hampa selendang .
Baju pink merengau(terang) tudung hijau nalaa punya striking . HAHA .



                                     Haha, aku tunggu makcik tuh lalu, last last
                                              aku y tergedik . hihihk (Y)

No comments:

Post a Comment